iPad kennismakingslessen

 

Begin november zijn we gestart met de eerste bewonersgroepen (gemiddeld 6 personen per groep) voor de serie van 5 gratis iPad kennismakingslessen.
2 à 3 weken voordat de lessen begonnen, konden bewoners zich per complex inschrijven voor de lessen en vragen stellen aan de docente.
Eenmaal aan de slag vlogen de weken voorbij en de inzet en het enthousiasme van alle deelnemers waren groot.

De bewoners leerden mailen (digitaal post versturen), informatie op internet opzoeken, een website opslaan om deze later nog eens terug te lezen, deze webpagina te mailen of te printen. Ook leerden de bewoners foto’s maken, bewerken en mailen. Stapje voor stapje kwam de wereld een stukje dichterbij!
En dit dichterbij gebeurde letterlijk wanneer we op de iPad het nieuws bekeken, een muziekstuk beluisterden en wanneer we op de Kaarten-app keken naar de plek waar we wonen of die we ooit tijdens een vakantie bezochten.

Een nieuw apparaat met nieuwe techniek was wel even wennen, maar binnen de kortste keren kreeg iedereen het touchscreen van de Apple-tablet onder de knie. Er was genoeg ruimte in de les voor het stellen van vragen en de bewoners hielpen elkaar onderling. Ze bekeken ook de website van Wonen Limburg en oefenden met het indienen van een reparatieverzoek: hoe handig gaat dat!

In de laatste 2 lessen konden bewoners een Mijn Wonen Limburg-account aanmaken. Handig om zo zaken online met Wonen Limburg te regelen. Zo werden vervolgens accounts voor Ziggo, KPN of Essent aangemaakt en uitgelegd hoe je deze gebruikt. Jolanda, de docente, maakte voor wie dit wilde een e-mailadres aan.

Uiteraard dronken we halverwege de les altijd een kopje koffie samen en kletsten we even gezellig met elkaar. Deze iPad-lessen hebben de onderlinge verbondenheid tussen bewoners vergroot.